Paradis C/O Lantliv

 

Under hösten 2016 lanserade Paradisverkstaden ett designsamarbete med tidningen Lantliv.

– Det började med att tidningens chefredaktör, Anna-Lena Sventelius, kom till oss med sin önskan om vackra och samtidigt moderna vardagsföremål i stengods med genomtänkt design, hög kvalitet och som är tillverkade i Sverige, säger Hannah Paradis, designer på Paradisverkstaden.

Tillsammans med chefredaktören, sin syster Moa Paradis och designern Maja Lindahl har hon formgivit serien som heter Paradisverkstaden c/o Lantliv. Den består av tallrikar och skålar i olika storlekar, det är sammanlagt nio delar som tillverkas i fyra olika färger. Allt kan diskas i maskin och tål att användas i ugnen och i mikron. De rejäla spilkumskålarna har många användningsområden. Formgivarnas tanke är att de större ska fungera lika bra som bakbunke som att servera salladen i eller att fylla med frukt och låta stå framme på köksbänken. Den allra minsta skålen passar på badrumshyllan, om man vill lägga ifrån sig ringarna där, eller till flingsaltet på matbordet.

– Jag har hellre färre föremål i mitt kök men att de som finns där är mångsidiga, slitstarka och vackra. Att vardagsföremålen är lagom många och tilltalar ögat är extra viktigt idag när många har öppna hyllor i köket, när man alltså inte bara kan trycka in tallrikar och skålar i ett skåp och stänga skåpsdörren.

 

 

Hur har samarbetet mellan Paradisverkstaden och Lantliv fungerat?

– Det har varit spännande och roligt. Lantliv och Paradisverkstaden har flera gemensamma beröringspunkter. Många av tidningens läsare bor i större städer men har en längtan till landet och det är här som vi finns. Och då menar jag inte bara att vi har vår verkstad i ett mindre samhälle, utan även att vi, genom våra föremål, ger rum åt drömmen om livet på landet, berättar Hannah Paradis.

Hon förklarar att lera, keramik och äkta hantverk ligger i tiden. Allt gods i serien drejas och glaseras för hand, keramikerns närvaro är tydlig genom att man kan se spår av fingrar och händer i leran. En annan viktig trend som förenar Lantliv och Paradisverkstaden är hållbarhet.

– I dag krävs det av oss alla som befolkar planeten att vi tar vara på jordens resurser och tänker efter innan vi skaffar flera saker som kanske lätt går sönder eller känns hopplöst omoderna om bara något år. Den nya serien är slitstark; fat och skålar åldras på ett vackert sätt och håller för många års användning. En ytterligare fördel från hållbarhetssynpunkt är att de tillverkas här, de har alltså inte transporterats över halva jordklotet innan de kommer hit.

 

 

Paradisverkstaden c/o Lantliv, som kollektionen heter, består av nio delar: ett uppläggningsfat, en mattallrik, en pokebowl, en liten skål, en karaff samt fyra spilkumskålar i olika storlekar. Den kommer i fyra färger (vit, havre, grå och grafit) som går att kombinera med varandra för en levande dukning. Precis som alla Paradisverkstadens övriga produkter tillverkas den nya kollektionen i företagets ateljé på Öland, där allt gods drejas och glaseras för hand. Kollektionen är ugnsfast samt tål mikrovågsugn och maskindisk.

”När vi fick frågan från Lantliv om vi ville samarbeta lät vi oss inspireras av det moderna lantköket. Vi tänkte tunt drejat, användbart bruksgods. Resultatet har en mjuk, enkel, funktionell form som vi är väldigt nöjda med, säger Hannah Paradis

Alla delas drejas för hand i en … lera. Efter en första natts torkning är det dags för beskickning. Man brukar säga att leran ska vara lädertorr. Här jämnar vi av formen och framför allt så formar vi botten på godset. Sedan ska den torka helt. Allt vatten ska ut ur godset och det tar ca 3-4 dagar. Sen är det dags för första bränningen som kallas skröjbränning upp till 900 grader. Här förvandlas godset från lera till keramik och förbereds för glasering. Det är fast men fortfarande poröst och kan suga upp och möta glasyren. Glasyr består av olika mineraler och får sin ofta sin färg av olika metallföreningar. Glasyren ser inte ut som den gör när den är klar. Den är oftast väldigt blek och ibland helt annorlunda. Gröna glasyrer är ofta rödrosa för att det är järn som är ämnet som ger färg. I den slutliga bränningen smälter godset ihop och blir fast och tätt samtidigt som glasyren smälter ut och får sin riktiga färg. Bränningen tar ca 2 dygn för att leran och glasyren ska få rätt tid att komma upp till topptemperaturen på 1300 grader och sedan svalna av.